Ideje, hogy a vállalatok elkezdjenek kísérletezni a 3D nyomtatással, a hagyományos terméktervezést és prototípuskészítést nemcsak átalakító, de új terméktípusokat és piacokat is eredményező, a gyártást számos iparágban drasztikusan átalakító és demokratizáló (diszruptív) technológiával – olvassuk a Gartner legfrissebb előrejelzésében.
Speciális kioszkok és teherautók
A vezető információtechnológiai kutató- és tanácsadócég szerint 2016-ra 2 ezer dollár alá esik a vállalatoknál használt printerek ára. A változások az egyéni felhasználói szinten is érzékelhetők lesznek: speciális kioszkokon és nyomtatóbolt-szerű szolgáltatásokon keresztül egyre többen férünk hozzá a technológiához. Esetleg boltok előtt parkoló teherautókban ismerkedhetünk vele – a teherautóban két-három nyomtató dolgozik, vásárlás előtt leadjuk a rendelést, és miután végeztünk vagy másnap, átvesszük a személyre szabott darabot.
A hozzáférési kör jelentős bővülése kiskereskedők és más érdekeltek számára egyaránt újabb üzleti lehetőségekkel kecsegtet. Bevett gyakorlat lesz a napjainkban kibontakozó tendencia: az eladók gépek mellett szolgáltatásokat is értékesítenek.
Mainstream?
Pete Basiliere, a Gartner kutatásigazgatója úgy véli, hogy közeleg a 3D nyomtatás mainstreammé válása. A média nagyon érdeklődik, egyre több a tudományos bemutató és a különféle gépeknek, velük készített tárgyaknak szentelt honlap.
A kézzelfogható valóságtól a sci-fiig ívelő tényleges és potenciális alkalmazások köre szintén folyamatosan bővül: gyártási és egészségügyi hasznosulások, személyre szabott termékek mellett távolabbi megoldásokra, űrhajórészekre és aszteroidabányászatra is dolgoztak már ki terveket. A hype paradox módon sokakban kelti azt az érzést, hogy pár évig még várni kell, holott a 3D nyomtatás már a legtöbb vállalat számára megfizethető jelen. A Gartner-elemzés szerint a következő néhány évben nagyon megnő az építészeti, mérnöki, térinformatikai és orvosi alkalmazások iránti kereslet.
Demokratizáló technológia
A nyomtatási folyamatot és a nyomtatható matériákat megalapozó anyagtudomány gyors fejlődése, a 3D szkennerek és tervezőprogramok minőségjavulása, valamint az áresés következményeként olcsóbb a gyártás, így egyre több vállalkozás foglalkozhat 3D nyomtatással. A javak és szolgáltatások értékesítését jócskán demokratizáló elektronikus kereskedelem térnyeréséhez hasonló trend bontakozik ki. A piac a szűk kereslettől a széleskörű elfogadottság felé mozdult el.
Basiliere szerint a cégeknek azért kell folyamatosan követni a technológia változását, mert csak így tudják azonosítani a stratégiai előnnyel kecsegtető alkalmazásokat. Emlékeztet arra is, hogy a 3D nyomtatás már eddig is sokat segített szegényebb országokon, válság sújtotta területek újjáépítésében.