Az információs technológiai oktatás az utóbbi években rohamos gyorsasággal vált egyre fontosabbá és nem csak az erre fogékony fiatalok képzése során, de mára talán már minden szakma talált kapcsolódási pontokat. Egyre kevesebben kérdőjelezik meg, hogy a programozásnak is be kellene épülnie az alapvető ismereteink közé, és egyre többen látják úgy, hogy a 3D nyomtatásnak is ez az útja. A technológiát az egyetemek mellett már egyik partnerünknél, egy magyar középiskolában is magas szinten hasznosítják.
Az elképzeléseink a szemünk láttára fizikai formát ölthetnek, az eltörött tárgyaink néhány óra alatt pótolhatók, vagy létező tárgyaink digitalizálhatók és akár módosítva sokszorosíthatók. Mindezt relatíve gyorsan és olcsón. Többek között a 3D nyomtatás ezen tulajdonságait tudja kihasználni egy iskola, amely beépíti működésébe a technológiát. Ezekről a lehetőségekről beszélgettünk a kisvárdai Szent László Középiskola pedagógusaival és más érdeklődőkkel.
- A 3D nyomtatás a jövő egyik alapkészségét jelenti, amelynek az útja az oktatásba való beépülésen át vezet. – mondta Simó György, a FreeDee Printing Solutions egyik alapítója. A cégnél, és partnerénél a MakerBotnál, amely a világ egyik vezető 3D nyomtató gyártója, azt gondolják, hogy a következő néhány évben alapvetően átalakul a gyártás és a technológia világa, és ezzel együtt az oktatásé is. A jövő munkáltatóinak a 3D nyomtatás ismerete egy nagyon fontos és keresett készséget fog jelenteni, az oktatásban való felhasználás pedig kiépítheti a hidat az ipari és a lakossági felhasználás között. Ezt az elképzelést a piaci trendek is alátámasztják. A Wohlers Riport előrejelzése szerint a 2014-es 4 milliárd dollárról 2020-ra 21 milliárd dollárra fog nőni az iparág. A Smarttech ennél szerényebb számokat jelez előre, azonban a 3D nyomtatás oktatáson belüli részesedését 2020-ban így is 2,4 milliárd dollárra saccolja.
Magyarországon egyelőre főképp az egyetemek közt találhatunk olyanokat, ahol elkezdték használni, tanítani a forradalmi technológiát. Középiskolai szinten elsőként Kisvárdán, 22 kilométerre az ukrán határtól a Szent László Katolikus Középiskolában integráltak 3D nyomtatókat és szkennereket az oktatásba. - A 3D nyomtatásba való befektetéssel is a gyerekek sikeres egyetemi jövőjét szeretnénk elősegíteni. Emellett spórolunk is az iskolának, mivel a 3D nyomtatóinkkal olyan szemléltető eszközöket nyomtatunk, amelyeknek a bolti ára több tízezres nagyságrendű lehet, viszont mi párszáz forint anyagköltséggel állítjuk elő őket. – magyarázta Kerezsi Béla, az intézmény igazgatója. Az iskola által készített szemléltető eszközök között találhatunk földgömböt, kézcsontvázat, kémcső tartót, DNS láncot és matematikai összefüggéseket magyarázó modelleket is. Emellett azonban már karbantartási munkákra is befogták az eszközöket, amikor egy törött mikrofontartó állványt kellett gyorsan megjavítani. A legizgalmasabb pedig természetesen az, hogy vannak diákok, akik már saját ötleteiket valósítják meg az iskola 3D laborjában.
A FreeDee Printing Solutions abban bízik, hogy ez a szemlélet az ország többi oktatási intézményében is terjedőben lesz. Ebben a szellemben hirdette meg összefogva az amerikai gyártóval a ’MakerBot a tanteremben!’ hazai iskolák közötti pályázatot, mely során 11 darab világszínvonalú 3D nyomtató talál gazdára. A verseny egészen 2016. február 26-ig nyitva áll minden magyarországi oktatási intézmény előtt általános iskolai szinttől a felsőoktatásig. A részvételhez mindössze egy rövid pályázati anyagban arra kell választ adni, hogy mire használnák az iskolában az eszközt és miért épp ők legyenek a szerencsés nyertesek. A teljes kiírás a FreeDee oldalán olvasható.
A pályázat január 25. óta nyitva áll. A beérkezett anyagokból már most látszik, mennyire sok iskola számára egyértelműek a 3D nyomtatás előnyei és a kapcsolódási pontjai a tanítási módszerekkel és az iskola működésével is. A legtöbben nagyon tisztán látják, hogyan alkalmazhatnák az új technológiát szemléltetésre, karbantartásra valamint a gyerekek saját ötleteinek megvalósítására. Külön érdekes, hogy egyelőre a jelentkezőknek több mint a fele általános iskola, így szinte biztos, hogy márciusban meglesz az első olyan magyar általános iskola is, amely bevezeti a 3D nyomtatást a tanmenetébe!
A beszélgetés során néhány idézet is elhangzott az eddig beérkezett pályázatokból, amelynek az egyik legfőbb tanulsága, hogy senki nem gondolja úgy, hogy a 3D nyomtatókat csak az IT beállítottságú pedagógusok vennék igénybe. „Egészen biztos vagyok abban, hogy a 3D nyomtatót nem csak az informatikát tanító kollégák használnák, hanem a többi pedagógus, például a természettudományokat tanító tanárok is jól tudnák használni a tananyagok illusztrálására. Fontos segítség lehetne ez abban, hogy a gyerekek jobban megértsék az adott dolog belső szerkezetét, esetleg működésének folyamatába is jobban belelátnának. Én, mint, technika tanár nagyon jól tudnám használni olyan technikai szerkezetek bemutatására, amelyeket nincs (és nem is lesz) módom beszerezni.” „A 3D nyomtatót egyszerre szeretnénk közvetlenül az oktatásban és az oktatási anyagok előállítására használni. Például a kémiaórákon szükségünk lenne szemléltető atommodellekre, amelyek tervezése során a diákok egyszerre mélyülnek el a kémia és az informatika világában.”
Sokan kiemelik azt is, hogy a 3D nyomtató segítségével jobban fel tudnák kelteni a gyermekek érdeklődését, a tanulók motiváltabbak és lelkesebbek lennének. „A rajzórák és szakkörök tevékenységei közül is azok a legkedveltebbek, amik önálló alkotó munka során valamilyen kézzel fogható objektumot eredményeznek. A tanulók motiváltabbak ha manuális tevékenységet végezhetnek, aminek során közvetlen fizikai tapasztalatokat is szerezhetnek a feldolgozott témával kapcsolatban. Nagyon kedvelik a kísérleteket.” „A „kézzel foghatóság” élményszerűvé tenné számos tantárgy anyagának elsajátítását. Ez a technika új tanítási, új tanulási lehetőségeket kínál.”
A legtöbb intézmény tudja, hogy a jövőre készíti fel a gyermekeket és szeretné ennek megfelelően modernizálni az eszköztárát, hogy a fiataloknak fogalma legyen arról, ami várja őket majd, ha kikerülnek az iskolapadból. „A XXI. században szálfűrésszel bíbelődünk, és papírmunkákat kasírozunk. Ezt is kedvelik a tanulók, mert szeretik a manuális tevékenységet, közben azonban nem ismerik meg azt, és nem is hallanak arról, ami rájuk vár.”
A FreeDee bízik abban, hogy a magyar kormány is mihamarabb felismeri a szükséget és a lehetőséget, ami az additív technológiába való befektetésben rejtőzik. Ha létrejönne egy olyan program, amely a hazai iskolákat 3D nyomtatókkal szereli fel, akkor végre az élvonalban csatlakoznánk be egy forradalmi technológia előretörésének folyamatába olyan innovatív nemzetek mellé, mint az USA, Németország vagy Szingapúr, ezzel óriási tudásbeli előnyhöz juttatva a felnövekvő nemzedéket. A 3D nyomtatásban ott a jövő, a technológia ismerete olyan tudást jelenthet a diákoknak, amely a 21. század munkaadóinak különösen fontos lehet.