A Gartner új előrejelzése szerint a 100 ezer dollár alatti 3D nyomtatók idei értékesítése és kiszállítása 49 százalékos növekedést mutat, ami 56507 gépet jelent. 2014-ben újabb 75 százalékos emelkedés várható (98065 gép), 2015-ben pedig nagyjából megkétszereződik a 2014-es szám.
Érdeklődőből vásárló
„A piac elérte az inflexiós pontot. Egyelőre még kialakulófélben van, a hype meghaladja a technikai realitásokat, a fejlesztések üteme és a vásárlói érdeklődés növekedése viszont arra készteti a hardver-, szoftver- és egyéb szolgáltatókat, hogy folyamatosan jó minőséget garantáló, könnyebben kezelhető eszközöket és anyagokat kínáljanak. Mivel a termékek gyorsan kiforrott technológiává válnak, a különféle szervezetek laboratóriumaikban, a fejlesztéseknél és a gyártás során egyre jobban kihasználják a 3D nyomtatás lehetőségeit. A vonzó árakkal, alkalmazásokkal és funkciókkal, a következő 18 hónapban a technológia iránt ma még csak érdeklődő fogyasztó meg fogja találni az okot arra, hogy nyomtatót vásároljon” – jelentette ki Pete Basiliere, kutatásigazgató.
A végfelhasználók idén a 2012-es 288 millió dollárhoz képest 43 százalékos növekedést jelentő 412 milliót költenek nyomtatókra – ebből 325 jut vállalatokra, 87 magánszemélyekre. 2014-ben 62 százalékos növekedés, 669 milliós vásárlások várhatók, 536 és 133 milliós eloszlásban.
Ipari alkalmazások
A 3D technológia jelenlegi használata főként a terméktervezésnél és az ipari prototípus-készítésnél alkalmazott modelleket fedi le, amelyeket gyártási folyamatok és termékek tömeges „testre szabása” során hasznosítanak. A technológia (nyomtatók, szkennerek, tervezőprogramok, nyomtatóanyagok stb.) fejlődése áreséshez, tárgyak egyszerűbb előállításához vezet, miközben jelentősen bővülnek az alkalmazási lehetőségek (építészet, katonai és védelmi területek, orvosi termékek, ékszerek).
A technológia komoly hatással lesz az iparra, fogyasztói termékekre, gyártási folyamatokra. Az orvosi termékekre, honvédelemre, kiskereskedelemre, telekommunikációra, szállításra és a közművekre közepes, a bank- és pénzügyi szolgáltatásokra, valamint a biztosítási szektorra alacsony hatást fog gyakorolni.
„A fogyasztást célzó 3D nyomtatás körüli hype tudatosította a vállalatokban, hogy a technológia ára és funkciói jelentősen megváltoztak az utóbbi öt esztendőben. Ez a változás indokolja, hogy 2014-től még nagyobb mértékben növekednek az eladások. A cégek zöme most kezdi csak teljesen megérteni, hogy a 3DP hogyan használható költségtakarékosan. Szervezeteken belül egyre több személyt, már nemcsak mérnököket és a gyártórészleg vezetőit érdekli, hogy mikor lesz nyomtatójuk” – folytatja a több éven keresztül komoly áresésre számító Basiliere.
Új piaci szereplők
2015-re az elektronikai termékekre specializálódott 50 legnagyobb multinacionális kereskedelmi láncból legalább hét fog nyomtatókat árusítani off- és online boltjaiban. Legyen szó nyomtatókról, kiegészítőkről vagy nyomtatott tárgyakról, folyamatosan képesek lesznek újabb keresletet generálni. A Staples már a piacon van, és egyre több újabb szereplő várható, például a Yamada Denki. Jelenlétük 2017 körül már komoly hatással lesz az árakra, a fogyasztói 3DP gyártókat és szolgáltatókat olcsóbb termékekre kényszeríti.
A technológiával való kísérletezés eleinte csak a „tárgykészítőket” (makers) és a „hobbi-barkácsolókat” készteti gépvásárlásra. Az ő munkájuk eredményeként, 2016-ra tűnhet fel egy killer application szerű vonzó és otthon is könnyen kezelhető fogyasztói alkalmazás.