Másfél milliárd, minden ötödik földlakosra egy autó járja ma világszerte az utakat. Ha ennyi az autó, a gördülékeny és hatékony forgalomhoz, a kellemetlenségek, mint például a lezárások, elterelések csökkentéséhez jó minőségű utak kellenek.
Ez sajnos sok helyen nincs így, de ahol igen, még ott is keletkezhetnek repedések, kátyúk. Minél több a meghibásodás, annál könnyebben sérülnek meg a járművek, szaporodnak a balesetek. Úthibák többféleképpen javíthatók ki, ma már 3D nyomtatással is elvégezhetők ezek a munkálatok.
A kínai Hebei Műszaki Egyetem és az amerikai Michigan Műszaki Egyetem kutatói additívgyártás-alapú, érdekes megoldással álltak elő.
A kátyúkat hagyományosan hideg-, meleg- és sugárfoltozással javítják ki. A munkát általában emberek végzik, nehezen automatizálhatók, nem megelőző jellegűek, sok anyag vész kárba.
3D nyomtatással ezeknek a problémáknak a nagy része mérsékelhető. Aszfalt printelése extrudáló (FFF) technikával kivitelezhető – előbb a 3D szerkezeti infókat gyűjtik össze, majd jöhet a vagy helyben, vagy előregyártott szerkezetekkel történő javítás, végül a minőséget kiértékelő tesztek.
A 3D nyomtatás alkalmazása több szempontból előnyös: 3D szkenneléssel és modellezéssel, a kettő összekombinálásával növelhető az automatizáció, kevesebb emberi munkaerőre lesz szükség, lényegében nincs anyagveszteség, jobb a javítás minősége, rövidebb ideig tart a bosszantó útlezárás, és a technológia megelőző karbantartásként is használható.
A 3DP hagyományos kárérzékeléssel kombinálható: vagy a baj detektálása után jön a nyomtatás, vagy – robotizált aszfaltnyomtató formájában – a kettő egyben történik. Ez lehet a megrongálódott utak ideális kijavítása, és a technikával még korai állapotukban kimutathatók a kátyúk.
Idő és pénz takarítható meg a technológiával.