Évek óta próbálkoznak motorcsónakok 3D nyomtatásával, és az eredmények egyre biztatóbbak. A hajóipar és a hajózás sokáig ódzkodott a technológiától, a többi szektorhoz hasonlóan, viszont a légi- és a szárazföldi közlekedésnél jóval később, ezen a területen is prototípuskészítéssel kezdték az alkalmazásokat.
Először a jachttervezésben, jacht-prototípusok 3D nyomtatásában rutinnal rendelkező olasz Livrea Yacht próbálkozott teljes csónak printelésével. Erre a célra alapították a robotikus extrudáló technikát fejlesztő Ocore startupot. Szicíliában dolgoztak, végül a vitorlástestet nyomtatták, és a munkába az Autodesk is besegített.
2018 végére fejezték be. Hetekkel korábban mutatták be az amerikai Maine Egyetem és az Oak Ridge Nemzeti Laboratórium közös projektjét, a világ Guinness Rekordok Könyvében is szereplő (és az olaszokat kicsit elhomályosító) legnagyobb nyomtatott csónakját.
Az első teljesen működő printelt motorcsónak, a MAMBO a szintén olasz Moi Composites munkája volt. Létrehozásában az Autodesk nem meglepő módon megint részt vett.
A RISE Svéd Kutatóintézet szakemberei karácsony előtt mutatták be teljes egészében printelt motorcsónakjukat. A jármű jól működik, és szépen szemlélteti a kartéziánus vagy többtengelyes robotikus architektúrán alapuló nagyméretű extrudáló rendszerek javuló teljesítményét.
A csónakot Svédország nyugati partjainál tesztelték, az eseményt élőben közvetítették. A jármű tökéletesen uralta a vizet.
Az eredmények jelzik, hogy csónakok printelése lassan szabványfolyamattá válik. A svéd kutatók elmondták, hogy évek óta motorcsónak nyomtatásáról álmodoznak, és projektjük a szakterületi együttműködés gyönyörű példája, csúcspontja.
Magát a csónakot egyetlen darabban printelték. Speciális robottechnológiát találtak ki hozzá, amelyen évekig dolgoztak. Projektjük része a Svéd Energiaügyi Hivatal Produktion2030 stratégiai innovációs programjának.