Az olaj- és gáz szegmensben először, drón szállított egy nyomtatott alkatrészt. A pontosan az előzetes tervek szerint kivitelezett művelet az Északi-tenger norvég partjaihoz közel történt, a stavangeri Equinor vezényelte le, a beszédes nevű Nordic Unmanned (ember nélküli) gépe olajplatformra vitte a darabot.
A drónos szállítás abszolút természetes választás volt az olaj- és gázszektorban innovatív megoldásairól ismert cég számára. A másik technológiában, a 3D nyomtatásban szintén gyorsan fejlődő, tevékenységüket átalakító megoldást látnak, óriási potenciállal. A szóban forgó nyomat egyébként egy diesel fúvókatartó volt.
Problémát jelentett, hogy ezt a tárgyat már nem gyártják, és nagyon nehéz beszerezni. Viszont mindenképpen szükségük volt rá, ezért aprólékosan újra kellett tervezni, el kellett készíteni a 3D modelljét. Végül fémnyomtatással alakították ki, a printeléshez a masszív ipari ötvözetként ismert Inconel 718-at használták.
A drón a tökéletesre sikerült utánzatot szállította Norvégia legnagyobb gáztermelője, a Troll A platformjára.
„A fejlesztés gyors, a dróntechnológiában vízfeletti és vízalatti tevékenységünkben egyaránt komoly lehetőséget látunk. Norvégiában mi szeretnénk az élharcosok lenni. A drónok növelik a biztonságot és a hatékonyságot, és hozzájárulnak, hogy a norvég olaj- és gázkitermelésben csökkenjen a széndioxid-kibocsátás. Az új energetikai potenciál kiaknázásában szintén segíthetnek” – nyilatkozta Arne Sigve Nylund, az Equinor elnökhelyettese.
A vezető nélküli légi jármű, egy Camcopter s-100 modell egy óra alatt, kb. 1500 méter magasban tette meg a 80 kilométeres utat. Ezeket a drónokat rengeteget tesztelték, kb. 70 ezer óra repülésre vannak belőve. 4 méter hosszúak, tömegük meghaladja a 100 kilót, maximum 50 kilót képesek szállítani.
Az Equinor szerint a logisztikai műveletek új infrastruktúrája van kialakulóban, amelyben kitüntetett szerep jut a drónoknak.
Az energetikában úgyszintén.