Egyre gyakrabban restaurálnak, alkotnak újra és őriznek meg az utókornak 3D technológiákkal történelmi emlékeket. Ezek a technikai megoldások azért népszerűek, mert az eredetinek nem okoznak sérülést, és mert megmarad az alkotások teljes részletgazdagsága.
Madridtól az iraki Moszulig, a múlt több remekműve e megoldásoknak köszönhetően született újra. Olaszországban szintén 3D szkenneléssel és printeléssel restaurálták a firenzei keresztelőkápolna szűk 700 éve, Andrea Pisano által 1329 és 1336 között készített déli kapuját. Az északi és a keleti Lorenzo Ghiberti munkája. (A három közül a déli a legrégebbi.)
Az olasz reneszánsz egyik ékkövének számító város legrégebbi épületeinek egyikét 1059 és 1128 között húzták fel.
A bronzból készült kapu az időjárás és a légszennyezés negatív hatásainak következtében megrongálódott, és az Opera di Santa Maria del Fiore által vezetett kulturális projekt részeként eldöntötték, hogy a díszes bronzkaput pontos utánzatával fogják helyettesíteni.
Az Opera di Santa Maia del Fiore partnerségre lépett az olasz Prototek 3D szkennelés- és nyomtatás-szolgáltatóval, majd Artec Space Spiderrel leszkennelték a kaput. (Az Artec magyarországi forgalmazója a FreeDee Printing Solution.)
A beszkennelt adatok alapján a 3D Systems egyik printerén modelleket készítettek a kapu különböző részeiről. A részekből helyi öntödében, viaszöntő módszerrel hozták létre a másolatot.
A Keresztelő Szent János életét feldolgozó, 5 méter magas és 4 méter széles, gyönyörű kapu 28 részletes panelből áll össze.
A restaurációs projektet 2016-ban kezdték, akkor szedték le, majd három évig restaurálták a kapukat. Mind a 28 panelt külön-külön leszkennelték, a munka tíz napig tartott.