A 3D Printing Industry interjúsorozatot készít a 3D nyomtatás gyártási trendjeiről, végfelhasználói és késztermékeiről. Legutóbb Matthias Krust, a Daimler AG globális üzleti kommunikációs menedzsere nyilatkozott. (Köztudott, hogy a Mercedes-Benz a Stuttgart-székhelyű német multinacionális autógyártó Daimler-Benz AG számos országban bejegyzett védjegye.)
Krust elmondta, hogy a Daimlernél több mint 25 éve használják a 3D nyomtatótechnológiát, tehát komoly tapasztalattal rendelkeznek az additív gyártás hagyományosabb módszereit illetően. Két üzemükben (Sindelfingenben és Untertürkheimben) több mint 100 ezer alkatrészt készítettek ezekkel az eljárásokkal, és adtak át a cég fejlesztőrészlegének vagy a gyártóegységeknek. Eddig modellekre, prototípusok, szerszámok és felszerelések vizuális kidolgozására és gyártására összpontosítottak.
A 3D nyomtatás ideális technológia prototípuskészítésre, sokáig az is volt az elsőszámú alkalmazás, és változatlanul óriási lehetőségek rejlenek benne ezen a területen, az utóbbi időben viszont egyre többen alkalmazzák végtermékek gyártására. A Daimlernél mindkét opcióval élnek.
Személygépkocsiknál méretre szabott szerkezeteket és szerelvényeket, például az összeszerelési folyamat optimalizálásához szükséges segédeszközöket printelnek.
Krust kiemelte, hogy a hagyományos módszerekkel csekély példányszámnál készített szerelvényekkel stb. összehasonlítva, az additív gyártással idő és pénz spórolható meg, azaz a munkahely működése ergonomikusabb.
Pótalkatrészek piacán, speciális fogyasztói kérésre vagy klasszikus autómodellekhez szintén figyelembe veszik a 3D nyomtatást. Különösen olyan esetekben fontos, amikor nem állnak rendelkezésre vagy nagyon elhasználtak a szerszámok. Műanyag pótalkatrész-szériákat 2016 óta printelnek személyszállító és speciális rendeltetésű járművekhez, például az Unimog terepjáró-mezőgazdasági vontató-teherautó egyveleghez. Emellett 30 különböző műanyag-pótalkatrészt készítettek Mercedes-Benz kamionokhoz. Buszoknál szintén alkalmazzák a technológiát.
Mindegyik területen jelentős a növekedés. Személyszállító autóknál viszont jóval több egységet gyártanak sorozatban, ami ebben a szektorban egyelőre hátráltatja az additív gyártás térnyerését.
A technológia nagyszériás gyártását az alacsonyabb termelékenység lassítja – a rendszerek által gyártható komponensek száma a nyomtatók megmunkálásra használt tere miatt korlátozott. A réteges szerkezet miatt a folyamat több órát, de akár napokat is igénybe vehet, plusz a nyomtatószál/fémpor is relatíve költséges még.
E problémák megoldásával, valamint a folyamatok automatizálásával Krust szerint a 3D nyomtatás idővel nagyszériás gyártásra is alkalmas lesz.