Szinte naponta olvasunk, hallunk a 3D nyomtatótechnológiák újabb és újabb alkalmazási területeiről. A korai befogadók, az egészségügy, az autóipar, a divat vagy a művészetek mellett a mezőgazdaságtól kezdve a robotikáig vagy éppen a hajóiparig, más és más szektorok is élnek a lehetőséggel.
Az additív gyártás immáron a közlekedés mindhárom formájában (légi, szárazföldi, vízi) jelen van. Szárazföldin elsősorban a gépjárműveknél, kötöttpályás közlekedés és 3DP kapcsolatáról eddig szűkösen szivárgott ki információ. A fémnyomtatás térhódítása azonban ezt a területet sem hagyja érintetlenül, és úgy tűnik a vasutak jövőjét is alakítja majd a technológia.
A német MÁV, a Deutsche Bahn (DB) tovább bővíti 3D nyomtatás palettáját, és a közeljövőben újabb vonatrészeket is printel. Fejtámláktól a szellőző rácsokig, eddig már nagyjából ezer tartalék-alkatrészt, szinte mindent nyomtattak. Az elképzelések alapján évvégéig megduplázódnak a számok.
Ez a közelmúlt és a jelen, a DB viszont felettébb ambiciózus tervet jelentett be a napokban: 2018 végéig 15 ezer nyomtatott alkatrészt gyártanak. A korábbiakhoz képest hatalmas növekedés, de a céget ismerők szerint nyilvánvalóan így is lesz, nem vállalják túl magukat.
„Járműveink karbantartásához azonnal használható tartalék-alkatrészek kellenek. Alapelvárás, hogy vonataink menjenek. A 3D nyomtatás segít ebben. Gyorsabb, rugalmasabb és olcsóbb a hagyományos gyártófolyamatoknál. A járművek rövid időn belül ismét rendelkezésre állnak, utasaink megint használhatják őket” – nyilatkozta Uwe Fresenborg, a DB jármű-karbantartó csoportjának vezérigazgatója.
A projektet (amelyen heten dolgoznak teljes munkaidőben, negyvenen pedig besegítenek) vezető Stefanie Brickwede szerint a 3DP segítségével az elavulás problémáját is könnyebben kezelik.
„A legtöbb nyomtatni való rész nagyon öreg, és gyakran semmiféle 3D tervrajzot nem találunk hozzájuk, sőt, már annak örülünk, ha 2D vázlatok kerülnek elő. 2015-től viszont, amikor a DB 3DP kezdeményezése elindult, nőtt az opciók száma. A CAD fájlhoz a meglévő alkatrészekből összeszedjük a lehető legtöbb specifikációt, amely alapján aztán el tudjuk készíteni a 3D nyomatot” – magyarázza Brickwede.
Fogassal kezdték, azóta több tárgyat, például vonatok közti kötődobozokat, zárakat, hűtőventillátor-hajtócsavart, porzsákot, oszcilláló karokat printeltek. De még a technológiától idegen tárgyakat, így porszívó-részeket is állítottak elő additív eljárással.
A karbantartás mellett a DB más alkalmazásokkal is próbálkozik. A jelenleg futó egyik projekt korlátozott mozgású/látású személyeket segítene útkeresésben. A berlini főpályaudvaron most tesztelik a nyomtatott Braille-jeleket.
A fémnyomtatás elterjedése a DB tevékenységét sem hagyta érintetlenül. Míg 2015-ben kizárólag műanyagot használtak, ma már egyre gyakrabban nyúlnak fémporokhoz. Minden egyes darabot szigorú minőségellenőrzésnek vetik alá, és csak azt követően kerülhet rájuk a hitelesítő pecsét.
A DB bejelentése mindenesetre előrevetíti a jövőt, és más vasúttársaságok is felkészülhetnek a 3DP használatára, azaz újabb iparág mehet keresztül forradalmi változásokon.