Előrejelzések szerint 2022-re 62 millió dollárosra nő India 3D prototípuskészítő és nyomtatóanyag-piaca.
A 3D nyomtatótechnológia hiába van jelen több mint egy évtizede, a szubkontinens egyelőre az alapoknál tart, a 3DP csak az elmúlt egy-két évben kezdett „láthatóvá” válni, és indultak be a helyi startupok, egyre többen ismerkednek a két nemzetközi nagyágyúval, a Stratasys-szel és a 3D Systemsszel. A növekvő népszerűség azonban nem a fogyasztói szegmens terebélyesedésének, hanem főként az ipari printerek áresésének és a gyorsan szélesedő piacnak a következménye.
A technológia egyik legígéretesebb és legjobban jövedelmező hasznosulási területe a repülőgépgyártás, így nem véletlen, hogy Indiában is – a fogyasztói elektronika, orvostudomány és katonai célú gyártás mellett – főként a légjármű-iparban használják manapság a 3DP-t.
A prototípuskészítés mellett egyértelműen az ipari nyomtatás a jelenleg legbevettebb alkalmazás.
Az egyik gyártócég, a fémprintelésre specializálódott, 2012-ben alapított bangalorei Intech DMLS a napokban jelentette be, hogy az első helyileg készített sugárhajtómű-széria, az MJE-20 fejlesztésén dolgozik. Sőt, egész Ázsiában is ez lesz az első. A projekttel India azon országok, ország-csoportok (USA, Izrael EU) elitklubjába kerül, amelyek otthon terveznek és gyártanak hajtóműveket.
Magát a kutatásfejlesztést a Poeir Jets Private Limited leányvállalat végzi, a hajtóműveket kicsi gépekbe, például ember nélküli légi járművekbe (UAV) és távirányított repülőkbe szánják. Jelenleg a 2,16 kilós gázturbina MJE-20 motort tesztelik a bangalorei üzemben, és bíznak benne, hogy megkapják rá a minőségi tanúsítványt. Február 8-án indították el először, és sikerrel jártak. További teszteket követően, 18-24 héten belül mutathatják be, akkorra készülnek el mindennel a tanúsítványhoz.
Ha minden a tervek szerint megy, hamarosan megkezdődhet a gyártás, aztán pedig a cég mérnökei valószínűleg az MJE-20-nál is nagyobb sugárhajtóműveket fejlesztenek. MJE-40-nel és 100-zal méretesebb UAV-kat működtethetnek. Közben egy másik sugárhajtóművön, a 48.36 kilogramm tömegű SJE-350-en is dolgoznak. Ezt a szerkezetet nagyobb légi járművekben használhatják, viszont nagyobb tolóerő teljesítmény kellene hozzá.
„A gázturbinás sugárhajtóműveknél a nagy sebességgel kiáramló égéstermékek reakcióereje szolgáltatja a tolóerőt, az égéshez szükséges levegőt egy forgó kompresszor sűríti össze, a kompresszort pedig a sűrített levegővel összekevert tüzelőanyag elégéséből származó gázok által forgatott turbina működteti” – olvasható a Wikipédián.
Az Intech DMLS India elsőszámú fémnyomtató vállalata, műhelyeiben az űr- és a légjármű-iparnak nyomtatnak alkatrészeket. Égéstér nyomtatása volt az eddigi egyik legnagyobb eredményük. Egyik ügyfelük 25 KN hajtóművéhez fejlesztették. A tervezésnek és a 3D nyomtatásnak köszönhetően 18-24 hónapról 3-4 hónapra csökkentették a teljes fejlesztési ciklust.
A cég a holnap Bangaloreban sorra kerülő Aero India 2017-en mutatja be technológiáit, innovatív hajtómű-terveit.