A virtuális valóság újra nagyon trendi, egyre több vállalat lát benne komoly lehetőséget, most az Apple iPhone-ra írt VR headset szabadalma a szenzáció. A 2013-ban „szenvedélyes és hardcore” játékosok által alapított virtuális-, kibővített- és kevertvalóság-technológiákkal foglalkozó párizsi Catopsys Immersis nevű 3D megoldásával viszont még keveset foglalkoznak, holott az eddigiekkel ellentétben headset, sisak nélküli alámerülést (immerziót) ígér a digitális közegben. Ráadásul nemcsak egy, hanem több személynek, több helyszínen. Headset ugyan használható hozzá, de csak opcionális. A Kickstarter-kampány sikeres volt, begyűjtötték a kitűzött 100 ezer dollárt.
Az Immersis felhasználói elkészítik a helyszín, például egy szoba 3D modelljét. A projektor alapbeállítása egy adott nézőpont, amit akármilyen méretű helyiségre tud alkalmazni. A kivetített kép, a látvány így minden esetben, például akkor is koherens, ha három falon jelenítik meg. A digitális valóság és a felhasználó fizikai mozdulatai közti interakció speciális követőeszközzel érhető el. Az eszköz funkciója a VR headsetekhez hasonló, a rendszer miatta lehet nagyon hatékony dinamikus prezentációs megoldásként is.
Az Immersis úgynevezett anamorfikus kivetítésen alapul, bármilyen panoramikus tartalmat (videojáték, 3D alkalmazás, panoramikus fénykép) kezel, amit a projektor elhelyezésének, a helyiség 3D „pixeltérképenek” vagy modelljének függvényében módosít. A fejlesztés izgalmas alkalmazásokat, például 3D szkennelt tárgyak kollektív modellezése stb. eredményezhet. (Az anamorfózis lényege, hogy a felismerhetetlenné torzított képek csak egyetlen, különleges nézőpontból, vagy rájuk helyezett tükörtárgy segítségével válnak újra láthatóvá. A jelen esetben alkalmazott optikai/perspektivikus anamorfózis esetében „csak” a megfelelő látószöget kell megtalálni.)
Az immerzív 3D technológiák általában meghatározott helyiségek minden egyes oldalához használnak kivetítőt, így eleve drágábbak az Immersisnél, és ezért szinte csak ipari alkalmazásokban, szórakozásra viszont alig használják őket. A többi fogyasztói alternatíva halszemoptikás projektorai panoramikus kivetítése gyengébb minőségű, rosszabbul renderelt, torzabbak a képek.
A kutatásfejlesztést vezető Théo Nassour elmondta, hogy tudtával senki más nem próbálkozik hasonló megközelítéssel. A Microsoft RoomAlive és IllumiRoom projektjei a legközelebbiek, de azok egyelőre csak elmélkedések, konkrét fejlesztés még nem kezdődött. Az Oculus Rift pedig, tudjuk, teljesen más…