Peter Weijmarshausen, a Shapeways társalapító ügyvezető igazgatója egy holland e-kereskedelmi magazinnak adott interjúban értékelte 2014-et, a legnagyobb – ékszerektől sci-fi kellékekig szinte mindent kínáló – online 3DP piactér jelenét, és a jövőbeni tervekről is beszélt. A 8 éve alapított cég a Philips részlegeként kezdte, 2012 óta van irodája New Yorkban, 150-nél több alkalmazottal dolgozik, befektetők 48,5 millió dollárral támogatták az utóbbi években. Az eddigiek alapján úgy tűnik, a Hasbro játékgyártóval való együttműködés is beválik.
2014 annyira sikeresnek bizonyult, hogy válaszúthoz érkeztek. A havi printek száma 81 ezerre duplázódott, 23 ezernél több a Shapeways shop, hosszabb távon 100 ezer is lehet belőlük. Bárki nyithat saját boltot, Weijmarshausen szerint „ebben az értelemben mi vagyunk a 3D nyomtatás Amazonja.”
A piactéren keresztül értékesített, nyomtatott tárgyakból származó jutalékuk termékenként változik – anyagtól, mérettől, bonyolultságtól egyaránt függ, pár és tízen x százalék között mozog. A piac ugyan változik, de a tervezési tanácsadás mellett a jövőben is az értékesítés utáni jutalék lesz a Shapeways fő bevételi forrása. Az ügyvezető igazgató megjegyezte azt is, hogy a növekedés nagyon nagy, rövid időn belül exponenciális lesz, a profit viszont egyelőre alacsony. A cég és a 3D nyomtatás ott tart, ahol az internet volt az első robbanás idején, az 1990-es évek végén.
„A mainstream fogyasztó még mindig hezitál, klienseink többsége tervező, építész és a technológia korai befogadói. Mihelyst szélesebb körben elfogadják a 3D nyomtatást, nagyon meghatározó lesz, elvesztett gyűrűk pótolhatók, teljesen egyedi dolgokat vásárolhatók a technológia jóvoltából. Sokan azt hiszik, hogy csak a műanyagról szól, pedig ötvennél több anyaggal, például arannyal, ezüsttel, acéllal és kerámiákkal is dolgozunk” – magyarázta Weijmarshausen.
Kiemelte, hogy a szakterületnek minőségre, változatosságra és az árakra kellene összpontosítani, ezek a mainstreammé válás kritériumai. Ékszerek kivételével termékeik nem érik el a tömegtermeléssel készült tárgyak sztenderd minőségét, és az árak még mindig magasak. Például egy nyomtatott okostelefon-tok 18, egy hagyományos technológiával készült 1 dollár. Ezen a téren sokat vár a gépek áresésétől és a termelékenység optimalizálásától. Az Etsy és az eBay platformok kifejezetten pozitív hatással vannak a Shapeways-re, tevékenységüket kiegészítik.
A nagy áttöréshez persze az is kellene, hogy több személynek legyen desktop printere, a printerek gyorsabban nyomtatassanak, kevesebb utómunkálat maradjon a felhasználónak. Jelenleg az a helyzet, hogy több kliensük van, mint amennyi desktop gépet birtokolnak a kliensek.
A következő években újabb kezdeményezések várhatók, a cég viszont nem tervez új központokat, és új technikákba sem fog befektetni. Közel félmillió fogyasztóval végzett felmérésből kiderült: klienseik elégedettek a jelenlegi technológiákkal. A másik ok: legolcsóbb nyomtatójuk 80 ezer, a legdrágább pedig 800 ezer euró. Központból pedig egyelőre elég az eindhoveni és a new yorki. Idővel persze lesz harmadik is, de nem mostanában. A kereslet alapján nincs is még igény rá.