Clarence Fisher, a 2011-ben indult, mára legendává vált Printrbot oktatási csoportjának (Learn) vezetője múlt héten jelentette be, hogy online közösségi alapon (crowdsourcing) fog 3D nyomtatás tantervet kidolgozni. A kezdeményezés annyira bevált, hogy röpke három nap alatt összeállt az első vázlat.
Fisher legfőbb problémája a már létező tantervekkel, hogy védettek, valamelyik cég szellemi tulajdonába tartoznak. Majdnem minden nagyobb gyártó kidolgozott már programokat iskoláknak és tanároknak. A tantervek viszont általában csak akkor szerezhetők be, ha az iskola megvásárolja az adott cég nyomtatóját. De Fisher magukkal az anyagokkal sem elégedett (amelyeket főként oktatási szakemberek írtak): mindegyik a technológia történetét, a nyomtatás alapjait és egy-egy speciális printer használatát magyarázza el. Szerinte egy ilyen dokumentumot a technológiával eleve foglalkozó tanároknak, szakembereknek kell megírniuk. Másrészt, közkinccsé kell tenni, Creative Commons alatt, hogy bárki hozzáférhessen, tanuljon, profitáljon belőle.
Létrehozott egy Google dokumentumot, amelyhez tényleg bárki hozzászólhat, hozzáírhat, szerkeszthet rajta. A lehetőséggel többen éltek. Fisher szerint az első vázlat sokkal jobb lett, mintha egyedül csinálta volna. Ugyanakkor elismerte, ez még csak a kezdet, a tanterv alapjai.
A curriculum három szintet (kezdő, közép, haladó) különböztet meg. Általános bevezetővel kezdődik, majd jön a 3D nyomtató, a tárgyalkotás és a nyomtatás ismertetése, a gyártással zárul.
Annak ellenére ígéretes kezdés, hogy a technológia leírása kissé nehézkes, a 3D nyomtatás filozófiáját pedig elnagyoltan ismertették. Nyilvánvalóan lesznek benne videók, lecketervek és más ismertetőanyagok is. Oktatási alapnak viszont már így is jó.
A crowdsourcing folytatódik, a munkába változatlanul bárki bekapcsolódhat.