A Shapeways értékelte 2013-as teljesítményét. 2,2 terméket nyomtattak ki, havonta pedig közel 100 ezer tárgyat töltöttek fel piacterükre (2012-ben havi 40 ezret). Jelenlegi 13500 online boltjuk 75 százalékos növekedést jelent 2012-höz képest.
Az évértékelő alapján 2013-at négy nagy trend határozta meg:
- „garázsvállalkozók” felemelkedése,
- bárkiből alkotó lehet,
- a 3D nyomtatás áttöri a tech-határokat,
- a határok nélküli 3D nyomtatás a következő váltás a globális gyártásban.
„Garázsvállalkozók” felemelkedésén a technológia demokratizálódását értik. Egyre könnyebb a hozzáférés, tavaly például a Shapeways shoptulajdonosok (50 százaléka tanulta meg a 3D modellezést. A tulajdonosi kör meglehetősen heterogén:tinédzser hobbibarkácsolók, művészek, 25 éves szakmai múlttal rendelkező mérnökök stb.
Az alkotási folyamat demokratizálódását jól szemlélteti az a tény, hogy 2013-ban kétszer annyi új felhasználó készített valamilyen terméket a Shapeways-en, mint 2012-ben. Az egyre több alkalmazás és a piac fellendülése továbbra is erősíteni fogja ezt a trendet.
A technológiai korlátok eltűnése azt is jelenti, hogy a 3D nyomtatás lassanként mainstreammé válik. Különféle fémeket (ezüst, arany, réz, bronz) vezettek be az additív gyártásba, szélesedett a termékpaletta. A legtöbb eladást a miniatűrök, kütyük, ékszerek, művészet, otthoni cuccok, játékok kategóriákban érték el. A divat szintén fontos területté vált, egyre több a 3D printing fashion design kooperáció.
2013-ban 113 országból rendeltek Shapeways-termékeket, a honlapot és az online boltokat pedig 226-ból látogatták meg. A legtöbb nyomtatást az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság, Hollandia és Kanada generálta. A megrendelések számát illetően Kína, Tajvan, Luxemburg és Tunézia produkálta a legnagyobb növekedést.