Az Egyesült Királyságban az utóbbi években több 3DP kutatóprojektet indítottak, változatos kezdeményezések jöttek létre, hogy fellendítsék az ország légjármű-iparát.
Az iniciatívák egyik főszereplője a globális tervezői szolgáltatásokat kínáló Renishaw 26 millió font támogatást kapott a légjármű-gyártás forradalmasítására.
A szektor egyik európai vezetőjének számító, légjármű-mérnöki szolgáltatásokat nyújtó Hyde Aero Products (HAP) és a Nemzeti Additív Gyártóközpont (NCAM) szintén részt vesz a projektben. A Leonardo helikoptergyártó gépeihez fejlesztenek ajtókilincseket.
A fejlesztéssel a fémnyomtatást tesztelik. A HAP korábban polimeralapú 3D printeléssel foglalkozott, mostantól viszont a fémekben rejlő lehetőségeket is ki akarják aknázni.
A brit Gyártótechnológiai Központ (MTC, az NCAM is hozzátartozik) egy 2017-ben indult korábbi programjában a Hyde is részt vett, a cég mérnökei ott tökéletesítették additív gyártási ismereteiket. A légjármű-iparnak kidolgozott virtuális környezetben hozták létre az additív gyártóláncot. Ezzel a megoldással minimalizálták a kockázatokat, a technológiát használni szándékozó cégek időt és anyagiakat spóroltak meg.
A HAP fémnyomtatásra váltásához remekül jött egyik ügyfele, a Leonardo két helikoptere, azokon tesztelhetik a technológiát. Az alkatrészeket – a két kilincset – azért választották, hogy a légi járművek tömegét csökkentsék velük. Ki akarják deríteni, hogy a fémnyomtatás mennyire kivitelezhető, mennyire költséghatékony, majd hogyan lépjenek tovább.
Folyamattervezéssel és a topológia optimalizálásának tanulmányozásával kezdték. Alumíniumötvözettel végeztek nyomáselemzést, hogy megállapíthassák a kilincs teljesítményét különböző belső rácsszerkezetekkel. Egy üreges kilincset kiértékeltek, és a méréseknél megállapították, hogy 3D fémnyomtatással a tömeg 20-45 százalékkal csökkenthető.
Az első nyomatot lézeres porágyas fúzióval (LPBF) végezték, két kilinccsel. Az eredmény nem volt meggyőző, a következőben horizontális nyomtatással, belső szerkezeti segédanyagokkal próbálkoztak.
Jelenleg a további finomításokon, üzleti esetmodelleken dolgoznak.