2016 és 2017 fontos eseményei közé tartozott, hogy a szárazföldi és a légi közlekedési eszközök után a hajóiparban, például a rotterdami kikötőben is elkezdték használni a 3D nyomtatást. Voltak előzményei, jachtok és vitorlások, de a szektorban indusztriális szinten az utóbbi két esztendőben jelent meg a technológia.
A U.S. Navy-t, azaz az amerikai haditengerészetet egy ideje szintén érdekli a 3DP. Washingtoni kutatólaboratóriumukban február óta üzemel is egy M2 Cusing gép (Concept Laser) és a printert támogató infrastruktúra.
Komoly távlatokat látnak az additív gyártásban.
Az Egyesült Államok legnagyobb hadihajó-építője, a Huntington Ingalls Industries pedig a napokban jelentette be, hogy a 3D Systemsszel közösen dolgoznak ki új csatahajót. A hír hallatán azonnal szárnyalni kezdtek a 3D nyomtatócég részvényei.
A munka során – amelyet a Huntington Ingalls virginiai Newport News Shipbuilding (NSS) részlege vezényel le – és a jövőben is fémprintelést alkalmaznak majd. A cég (Virginia állam legnagyobb ipari munkáltatója) a haditengerészet repülőgép anyahajóit, tengeralattjáróit tervezi és építi.
„Büszkék vagyunk, hogy régóta együttműködünk a haditengerészettel. Az NSS-szel való közös munkában 3D nyomtatómegoldásainkkal, csapatunk fémnyomtatási szakértelmével igyekszünk újraértelmezni a hadihajó-alkatrészek ellátási láncát, hatékonyabbá és olcsóbbá tenni a gyártást és a hajók üzemeltetését” – magyarázza Kevin McAlea, a 3D Systems egyik alelnöke.
Az NSS a 3D Systems méretes ProX DMP 320 fémprinterével fog dolgozni, öntésekhez tervez ötvözeteket, valamint szelepeket, tartókat és más alkatrészeket, tartalék-alkatrészeket a jövő atom tengeralattjáróihoz.
„Az NSS, a digitális átalakulás élenjárójaként, forradalmasítani akarja a következőgenerációs hadihajók gyártását. A ProX DMP 320 gyártási folyamatunkba történő integrálásával a U.S. Navy hajóépítő üzemében is megjelent az első 3D fémnyomtató. Ezzel a diszruptív technológiával az NSS újra feltalálhatja a hajóépítést” – nyilatkozta Charles Southall, NSS-igazgatóhelyettes.