A virtuális valóság az egyik legdinamikusabban fejlődő új technológia, médium. A tavalyra prognosztizált nagy áttörés, mainstreammé válás egyelőre ugyan várat magára, az alkalmazási területek száma azonban folyamatosan bővül, és mivel eleve 3D megoldásról van szó, VR és 3D nyomtatás például a 3D modellezés miatt szoros kapcsolatban áll egymással, jövőjük több szálon fonódik egybe. A VR-rel újabb lehetőségek nyíltak nyomtatható 3D modellek tervezésére. És persze a VR mellett ott van az elterjedtebb AR, a kiterjesztett valóság, és a különféle médiumok kombinációja, a kevert valóság, azaz MR is.
Márciusban mutatták be a virtuális valóságot és a CAD-tervezést közös nevezőre hozó, és a HTC Vive headsetről történő nyomtatás lehetőségét megteremtő MakeVR alkalmazást. A két fejlesztő a Sixense és a Vive Studios mérnökeiktől kapott visszajelzéseket figyelembe véve, elkészült az újabb változat is, a több újdonsággal bővült, például .stl fájlok importálására is alkalmas, 40 dollárért megvásárolható MakeVR Pro.
Más CAD tervezőeszközökhöz hasonlóan, a MakeVR Proval is mértani alakzatokkal, például kockákkal, gömbökkel alkothatunk tárgyakat, különösebb rajztudás nélkül összetett és nyomtatható alakzatokat.
A legfontosabb újításnak két mérőeszköz, négyzethálók és vonalzók számítanak, amelyekkel élethű méretekben, méretarányosan hozhatunk létre, kapcsolhatunk egybe, szedhetünk szét objektumokat. Előre meg is nézhetjük, hogyan néz ki az adott tárgy, ha más helyre mozgatjuk el. A tárgyak mozgása szintén követhető.
Már a márciusi alkalmazással közvetlen kapcsolatot létesíthettünk a 3DP szolgáltató Shapeways-zel, exportálhattuk .stl és .obj fájljainkat. Most újabb lehetőségek állnak rendelkezésünkre: a Vive-ra importálhatjuk az .stl állományokat, azaz terveinket virtuálisvalóság-sisakról nyomtathatjuk ki.
A szintén új tükrözés funkcióval pedig teljesen aszimmetrikus tervrajzokat készíthetünk.
„A VR által biztosított élethűséget és teret kihasználva a userek egyre pontosabban alakíthatnak ki, módosíthatnak, mozgathatnak tárgyakat, nagyjából úgy, ahogy az ácsok és gépszerelők dolgoznak saját fizikai műhelyükben” – nyilatkozta Joel Breton, a Vive Studios vezérigazgatója.
AR/VR és 3D terén a Disney szintén komolyat újított. Vidámparkjaikban hamarosan munkába áll, a kevert valóság (mixed reality) élményét mobileszköz és headset nélkül nyújtó Mágikus Pad. Úgy képzeljük el, hogy a pad a különféle szín- és mélységérzékelőkkel felszerelt helyiség közepén található, és ezekkel az eszközökkel a szoba és az ott tartózkodó személyek digitálisan újraalkothatók. A szenzorok jóvoltából virtuális karaktereket is bevezethetünk, majd interakcióba léphetünk velük. A kevertvalóság-környezetet a szobával szembeni hatalmas kijelzőn vizualizálhatjuk.
A technológia azért is izgalmas, mert több-felhasználós AR/MR interakciók kivitelezhetők vele, és az érintéstechnológiáknak köszönhetően még valódibb az élmény.