Hajómodelleket, játékhajókat ugyan nyomtattak már, 3D nyomtatásról azonban sok mindenre gondolunk, hajókra viszont aligha. Az eddigiek alapján, a hajógyárak érdeklődése ellenére is lényegében ismeretlen alkalmazási területről van szó. Annyira ismeretlen, hogy az eddigi összes próbálkozás hírértékkel bírt.
A kevés példák egyike: a HanseYacht 20 méteres 3D printert fejlesztett, amellyel 2016-ban sikeresen kinyomtatták egy jacht „derekát.” De ebben az esetben is „csak” jachtról és nem hajóról, fogyasztói és nem ipari alkalmazásról, még inkább szép szemléltető példáról volt szó.
Tavaly novemberben a holland Hajózás és Hajóépítés Nemzeti Intézete foglalkozott a szakterület következő 30 évével, tervet is dolgoztak ki rá, és arra a következtetésre jutottak, hogy a 3D nyomtatás alapjaiban rengetheti meg az iparágat. Diszruptív hatással lesz rá.
Sajnos az innováció egyelőre minimális, össze sem hasonlítható a másik két közlekedési formával, a 3DP szempontjából szárnyaló repülő- és autóiparral, viszont törvényszerű, hogy előbb-utóbb beindul.
Nem véletlen, hogy a 3D nyomtatással kapcsolatos legújabb hajóipari újítás Hollandiában történt.
A rotterdami kikötő - Európa legbagyobb kikötője - egy éve alapított Additív Helyszíni Gyártólaborja (RAMLAB) mindent megtesz a technológia hajóipari alkalmazásáért: a szoftverfejlesztő Autodeskkel partnerségben nemrég nyomtattak egy pilot-alkatrészt, egy hajó-hajtócsavart, propellert. Hibrid folyamat eredménye, a „huzal és ív” additív gyártást (WAAM) szubsztraktív megmunkálással és csiszolással kombinálták.
A labort a hatalmas kikötő hatékonyságának növeléséért alapították, amit a fejlett additív gyártótechnológiák bevezetése és alkalmazása nélkül elképzelhetetlennek, kivitelezhetetlennek tartanak.
Képzeljük el, hogy megérkezik egy hajó a kikötőbe, sérülések vannak rajta, valamelyik alkatrészét ki kell cserélni. Az idővel pénz takarítható meg, ráadásul a forgalom ütemére és rendjére is oda kell figyelni, azaz minél hamarabb ki kell javítani a hajót, el kell végezni az alkatrész- cserét stb. A mai módszerrel és a méretes ipari alkatrészekkel azért is hetekig, hónapokig tart a folyamat, mert ezeket a darabokat irdatlan drága lenne raktárakban tárolni, a szállítás nem megy máról holnapra, minimális késéssel pedig brutálisan, dollármillió-nagyságrendben növekednek a költségek.
A két hattengelyes fémnyomtató robotkarral felszerelt laborban pont ezeket a problémákat oldanák meg, mert helyben fognak nagyméretű fém-alkatrészeket printelni. Sokkal hamarabb elkészülnek velük, mintha a ma bevett eljárásokat alkalmaznák.
E koncepcióhoz kapcsolódik a hajtócsavar.
Az Autodesk Hibrid Gyártás részlegének alelnöke, Steve Hobbs szerint „a labor szép példája, hogyan változtat meg egy teljes iparágat az additív gyártás. A kívánság szerinti hibrid gyártólehetőségekkel előállított alkatrész-pótlások az időre és a költségekre is komoly hatással lesznek.”
A pilotot hamarosan teljes nagyságú végső változat követi. A tervek szerint nyáron szerelhetik egy hajóra.