A Deloitte globális vállalat még 2017-ben közzétett egy jelentést a kereskedelmi ingatlanok (CRE) innovációiról, amelyben felsorolt „öt olyan témát, amelyeket a kereskedelmi ingatlan tulajdonosoknak üzleti stratégiájuk szerves részének kell tekinteniük”. Az egyik ilyen téma a 3D nyomtatás volt. Most úgy tűnik, hogy az additív nyomtatás vagy inkább additív építkezés (AC) végre a kereskedelmi ingatlanszektorba is betörhet. Az Egyesült Államok történetének egyik legnagyobb 3D nyomtatott CRE projektje során a Walmart amerikai kiskereskedelmi óriás 8000 négyzetméterrel bővítette szuperközpontját a Tennessee állambeli Athens-ban.
A Walmart érdeklődését felkeltette a háznyomtatás, amelyet gyakran az ország lakáshiányának potenciális megmentőjeként mutatnak be, és azt szerette volna megvizsgálni, hogy valóban felhasználható-e a technológia a bővítés gyorsabb és alacsonyabb költségű megépítésére.
„A Walmart mindig az innovációra és a fejlődő technológiák kiaknázására törekszik, és ahogy egyre mélyebbre ástunk a 3D betonnyomtatásban rejlő lehetőségekben, úgy döntöttünk, ez egy olyan irány, amelyet érdemes kipróbálni.” – mondta Mike Neill, a Walmart amerikai építőipari alelnöke.
Az Athens-i bővítmény nem kiskereskedelmi üzlet, hanem egy olyan raktárhelység, ahol a vásárlók által online vásárolt cikkeket tárolják, mielőtt azokat kiszállítanák vagy átadnák. A multinacionális vállalat jelenleg több mint 200 ehhez hasonló kiegészítő épület építését tervezi, ezért fontos szempont az idő- és költségtakarékosság.
A Walmart az Alquist 3D AC céget bérelte fel, hogy építse meg a bővítést 3D betonnyomtató (3DCP) robottechnológiájával. A tavaly Coloradóba költözött fiatal cég rengeteg tapasztalattal rendelkezik a lakáspiacon, 3D nyomtatott otthonokat épített egyedül és a virginiai Habitat for Humanity segítségével. A három Habitat házban megfigyelőrendszerek találhatók, amelyeket a Virginia Tech kutatói telepítettek. Az érzékelők a beltéri környezet minősége, a gázok és a páratartalom tekintetében azt mutatják, hogy a 3D nyomtatott otthonok jobban teljesítenek, mint a hagyományos építésű házak.
Az iowai otthonok 3D-nyomtatására irányuló, tavalyi projekt azonban nem sikerült olyan jól. A cég több szállítórendszert és anyagot is kipróbált az első ház külső falainak nyomtatásához, de a szerkezetet a felületi repedések miatt lebontották.
„Úgy gondolom, hogy ez a példa jól bemutatja azokat a nehézségeket, amelyekkel a 3D épületnyomtatás ma szembesül. A hőmérséklet, a páratartalom, a víz és a mindenféle környezeti tényező bonyolítja a feladatot.” – magyarázta Pete Evans, az Iowa State University (partner a projektben) ipari formatervezési adjunktusa.
Az Alquist 3D AC kemény leckéket tanult az iowai projekt során, többek között azt, hogy minden alkalommal K+F folyamatra van szükség, amikor az épületnyomtató berendezésüket új éghajlaton kell használják, mivel a hőmérséklet-eltolódások mindenféle problémát okozhatnak a betonnal.
A vállalat hőmérsékleti problémákba ütközött a Walmart bővítésekor is, mivel Tennessee-ben nyáron meleg és párás az idő. A csapatnak lényegében le kellett hűteni a túlhevülő betont vízzel a nyomtatáshoz ideális hőmérsékletre. Ráadásul az Alquist eredeti szivattyúja így nem tudott dolgozni az anyaggal és több tömlő eltömődött a folyamat során.
„Ez része egy új technológia bevezetésével járó kihívásnak” – mondta Zack Mannheimer, az Alquist 3D elnöke és alapítója.
A projekt több hetet csúszott a fent említett problémák, valamint a helyi építési engedélyek megszerzésének nehézségei miatt. De ahogy telt az idő, a dolgok könnyebbé és hatékonyabbá váltak. Az Alquist AC együttműködött az FMGI-vel, egy fővállalkozóval, amely számos korábbi építési projektet hajtott már végre a Walmart számára. A 3D nyomtatás és a hagyományos konstrukciós módszerek kombinálásával a csapat sikeresen befejezte a Walmart bővítését.
Nem láthattunk sok ekreskedelmi ingatlan projektet eddig 3D nyomtatással, mert a híradásokkal ellentétben a technológia nem mindig gyorsabb vagy olcsóbb, mint a hagyományos építkezés. A Walmart projekt nem fejeződött be az ütemterv szerint és a hírek szerint az áruház bővítésének 3D nyomtatási költsége körülbelül annyi volt, mint ami a szokásos módszerekkel lett volna. A Walmart azonban láthatóan elégedett volt, mivel már felbérelték az Alquist AC-t egy másik hasonló építési projekthez.