Az additív gyártásban (prototípuskészítés, javítás, gyártás, pótalkatrészek készítése) is egyre magasabban jegyzett Siemens a lézeres porágy-fúzió (L-PBF) 3D nyomtatótechnológián alapuló különleges hibridmegoldást (HybridTech) talált ki turbinalapátok korszerűsítésére. Az eljárással a rendszer kritikus részeiben a lapátfejek meghibásodása nélkül telepíthetők hűtőszerkezetek.
A fémporos fúziós módszerek bevett gyakorlatnak számítanak a javításban és korszerűsítésben, meglévő fémrészek porágyas fúzióval történő módosítása viszont sokkal összetettebb. A lézerfejnek nagyon pontosan kell „ismernie” az összes megmunkálandó részt.
A Siemens Energy sikeresen abszolválta a feladatot, az L-PBF-nek köszönhetően, nagyon jó minőségű és nagyfelbontású szerkezeteket printelt. Az új terv eredményeként, a kritikus részek hatékonyabban hűthetők, amellyel megelőzhető az anyagveszteség.
Egy SGT5-4000F gázturbina egyetlen lapátja kb. annyi energiát alakít át, mint tíz Porsche 911. Ehhez a művelethez magas hőmérsékletre van szükség, amellyel nő a meghibásodások száma, alkatrészek deformálódnak, romlik a turbina teljesítménye.
A működésben lévő turbinalapátok egyedi formájúak, ami külön kihívást jelent, és egyben remek lehetőség a 3D nyomtatás alkalmazására. A 3D szkennelés és egy saját fejlesztésű algoritmus összekombinálásával, a lapátok formáját parametrikusan módosító digitális javítóláncot alakítottak ki. A mérnököknek arra is ügyelniük kellett, hogy a lézeres porágy-fúziót az oxidációnak nagyon ellenálló anyagra kellett kidolgozniuk.
Az első lapátsorral már elkészültek, és folyamatban van a szabványos javítási folyamat átállítása az újra. A jövőben a technológiát más alkatrészekre is tervezik alkalmazni, sőt új komponensek tervén is jócskán lehet majd javítani vele.