HTML

Legyél Te is Szakértő!

Minden hírlevél feliratkozónknak egy 50 oldalas 3D nyomtatás kisokost és 3D Akadémia kedvezményt adunk ajándékba!

 

 

3D TECH WORSKHOPOK

Vegyél részt a 3D Akadémia képzésein és szerezz átfogó tudást a 3D technológiák jelenéről és jövőjéről!

3D nyomtatás, modellezés és szkennelés tanfolyamok a 3D Akadémián.

FRE3DEE a Facebookon

Szuperötvözet nikkelből repülőgép-alkatrészekhez

ferenck 2021.01.08. 08:00

Hagyományos gyártótechnológiákkal megdolgozott sok jó minőségű, kifejezetten nagyteljesítményű ötvözet egyszerűen nem kompatibilis az additív gyártással. Fémnyomtatás közben még az extrém hőt és vegyi anyagok hatásait általában jól tűrők, kritikus légjármű-ipari alkalmazásokhoz használt ötvözetek is gyakran megrepednek, károsodnak.

A repedések, törések folyékony és szilárd állapotban egyaránt bekövetkezhetnek. Sokan pontosan ezért nem printelnek egyes ötvözetekkel, amelyek egyébként például növelik a repülő-motorok teljesítményét vagy energiahatékonyságát.

3dnyomtatas_szuperorvozet.jpg

Ezért komoly kihívás additív gyártásra alkalmas, kiváló ötvözetek fejlesztése, a meghibásodások kiküszöbölése.

Az amerikai Argonne Nemzeti Laboratóriumban gépitanulás-alapú módszert találtak ki a hibák felderítésére. Valósidejű hőmérséklet-adatokat előrejelző algoritmusokkal vizsgálva, képesek kimutatni a porágyas fúzió közbeni problémákat. A módszerrel, a megfelelő paraméterek beállításával megelőzhetők ezek a hibák.   

A Santa Barbarai Kaliforniai Egyetem és az Oak Ridge Nemzeti Laboratórium kutatói más utat járva, törés- és repedésmentes, meghibásodásnak ellenálló új kobalt-nikkel szuperötvözetet fejlesztettek és jelentettek be. Az ötvözet jól megmunkálható magas hőmérsékleten történő porágyas fúziós technikákkal, például szelektív lézeres (SLM) és elektronsugara olvasztással (EBM).

Mindkét eljárással tesztelték, és elégedettek vele.

A kutatók szerint anyagukban főként azért rejlenek rendkívüli lehetőségek, mert extrém hő és eddig zavaró más körülmények között is jól használható. Az ötvözet nagyjából azonos mennyiségű nikkelt és kobaltot tartalmaz, de kisebb mértékben más elemek, például alumínium és króm is van benne. Míg a legtöbb ötvözet olvadási hőmérséklete kb. 50 százalékánál kezd mechanikusan „romlani”, az új anyag 90 százalékig nem változik, szakítószilárdsága és a nyúlása is megfelelő.

Címkék: ipar repülőgép fémnyomtatás ötvözetek

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://freedee.blog.hu/api/trackback/id/tr4116373444

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása