Űrkutatás és 3D nyomtatás kapcsolata nem újkeletű, évről évre bővül az új alkalmazások és nyomatok száma. Űrtechnológiával foglalkozó nemzetközi és állami szervezetek, magáncégek a 3DP 2010-es évekbeli berobbanása óta érdeklődnek az additív gyártás megoldásai iránt.
Egyszerűbb alkatrészektől sci-fi álmokig, a 3D nyomtatást felhasználó projektek a terület széles skáláját lefedik. Printeltek már a Nemzetközi Űrállomáson, írtak ki pályázatokat Mars-épületekre, és a holdfelszíni regolit is sok innovatív elme fantáziáját megihlette. Többek szerint a súlytalanság az ideális terep, ott válhat valóra a technológiában rejlő rendkívül komoly potenciál.
A 3D Printing Media Network lajstromba vette a 3DP alkalmazó 15 legkúlabb vállalatot. Lássuk, kik ők!
Manapság minden tech- és űrtémájú vita, fejlesztés stb. Elon Musk nevétől hangos, így cseppet sem véletlen, hogy velük kezdik. Cége, a Space X még 2015-ben, elsőként printelt rakétamotort, amellyel sokakon segített, mert megérthették a fémnyomtatás jelentőségét. Maga Musk a kezdetek óta kiállt a 3DP mellett, amelyet az egyik legfejlettebb gyártóeljárásnak tart.
Az Új-Zélandon debütált, ma Kaliforniában működő Rocket Lab már a századik Rutherford motornál tart, 2013 óta saját űrjárművet jegyeztek. Az űrkutatás legtöbb nyomtatott motorja az ő nevükhöz fűződik.
A Relativity robotvezérlésű energialerakás-technológiával teljes rakétákat nyomtat. Céljai kivitelezéséhez 140 millió dollárt kalapozott össze, és Long Beach-i gigantikus üzemükben gőzerővel folyik a mesterségesintelligencia-technikákat és additív gyártást közös nevezőre hozó munka. Gyümölcse a Terran 1 rakéta lesz.
Az Orbex olcsó rakétakilövő eljárásokra specializálódott, a kisebb műholdakra ráállt iparágat igyekszik kiszolgálni. A manhattani Launcher a legnagyobb nyomtatott alkatrészt jegyzi, a NASA-val partnerségre lépett Virgin Orbit többfémes égési kamrákhoz vizsgálja a 3DP használatát.
Az Amazon-főnök Jeff Bezos alapította Blue Origin a NASA Artemis projektjének egyik kiválasztott partnere. Az ember Holdra történő visszatérésén dolgoznak. Az Astra pedig azért különleges és azért van helye ezen a listán, mert szinte mindenkivel ellentétben, nem használja a 3DP-t, és még büszke is rá. Az Aerojet Rocketdyne meghajtó-rendszerekhez printel részeket, a nagynevű United Launch Alliance a Lockheed Martin és a Boeing 50-50 százalékban birtokolt közös kezdeményezése.
A Thales Alenia Space műhelyéből eddig 79 részben 3D nyomtatott fémalkatrész került a világűrbe. A Made in Space 3DP legenda – elsőként ők küldtek 3D nyomtatót a világűrbe, a Nemzetközi Űrállomáson ma is használják, szerszámokat printelnek rajta.
A Masten Space Systems vertikálisan fel- és leszálló rakétákra szakosodott, a skót Skyrora sikeresen tesztelt egy, újrahasznosított műanyaghulladékból is készült üzemanyaggal működő, nyomtatott rakétamotort.
Egy ilyen felsorolás nem lehet teljes a hagyományos nagyágyúk, a Lockheed Martin, az Airbus és a Boeing nélkül. A 3DP nagyszerűségét bizonyítja, hogy ők is komoly lehetőséget látnak benne.