Hibrid gyártással cégek a hagyományos és az additív megoldások erősségeit kombinálva igyekeznek a lehető leghatékonyabban dolgozni.
A Német Szövetségi Oktatási és Kutatási Minisztérium által finanszírozott, több ipari nagyágyút tömörítő ProLMD projekt négy éve indult, és nagyon hatékonyan működő, klasszikus eljárásokat a lézeres anyaglerakással (LMD) közös nevezőre hozó, új hibrid gyártórendszerek, gyártási folyamatok fejlesztése, kidolgozása a cél.
„Az LMD folyamatra akarunk kidolgozni és a hibrid gyártás folyamatláncába integrálni robotkaron alapuló, gazdaságos és robusztus rendszertechnológiát. Különféle technológiákat keresünk hozzá, a tartalomspektrum kb. minden lefed: feldolgozó fejek, robot, védőfelszerelés hegesztéshez, minőségbiztosítás, szoftver” – jelentette ki az egyik partnernél, a Fraunhofer Lézertechnológiai Intézetnél dolgozó Jan Bremer.
Az elmúlt négy esztendőben több projektpartner meglévő folyamatláncába integrálta az additív technológiákat.
Az MTU Aero Engines hagyományos technikával gyártott motoralkatrészeket egészít ki nyomtatottakkal. Az Airbus printelt bordázatokkal tesz funkcionálisabbá komponenseket. A Mersedes-Benz szintén él a 3DP adta lehetőségekkel.
A partnerek tevékenysége összhangban van a hagyományosan készült darabok lokálisan, 3D nyomtatásával történő megerősítésével, módosításával.
„Ezek a példák jól szemléltetik, mit értünk hibrid gyártáson. Változatos eljárások előnyeinek rugalmas kombinációit. Akármelyik klasszikus folyamat lehet az alap, ami az LMD-vel válik állandó folyamatlánccá” – magyarázza Bremer.
Mivel a partnerek sikeresen alakítottak ki egyedi hibrid gyártófolyamatokat, a projekt egyetlen hibrid gyártósejt fejlesztésévé változott. A sejt többtengelyű KUKA robotkar, LMD fejjel. Úgy tervezték, hogy már működő folyamatláncba lehessen integrálni. Igyekeznek elérni, hogy a lehető legtöbb alkalmazásban, porokkal és nyomtatószálakkal egyaránt használják. Nagyon bonyolult, 2 méter átmérőjű, 1,2 tonna tömegű szerkezetekkel is dolgoznak.
Mindenkinek megvan a maga szerepe. A KUKA projektmenedzser, a Laserline lézeres megoldásokért felel és így tovább. Mellékprojektként, a hibrid AM gyártáshoz kisebb robotkart fejlesztettek.