HTML

Legyél Te is Szakértő!

Minden hírlevél feliratkozónknak egy 50 oldalas 3D nyomtatás kisokost és 3D Akadémia kedvezményt adunk ajándékba!

 

 

3D TECH WORSKHOPOK

Vegyél részt a 3D Akadémia képzésein és szerezz átfogó tudást a 3D technológiák jelenéről és jövőjéről!

3D nyomtatás, modellezés és szkennelés tanfolyamok a 3D Akadémián.

FRE3DEE a Facebookon

Egyiptomi szarkofágokat szkenneltek a Harvardon

ferenck 2020.04.09. 08:00

A Harvardi Sémi Múzeum egyik csoportja egy átfogóbb projekt részeként, 3D szkensorozatot készített három ókori egyiptomi szarkofágról. A szkenek a SketchFab 3D modellezőplatformon tekinthetők meg. A projekt célja az ókori Egyiptom műtárgyainak digitalizálása, civilizációjának tanulmányozása és megismertetése.

A szkeneket januárban végezték, a digitalizálással egy hét alatt készültek el. A három sír a karmaki Amon-Ré templom három tagjának a maradványait tartalmazza: egy papét (Padimut), Ank-konszu kapuőrét és Mutijij énekesnőét. Mindhárom szarkofág a Krisztus előtt 945 és 712 közötti évekből („harmadik köztes periódus”) maradt fenn.

Régóta a múzeum gyűjteményéhez tartoztak, a 3D szkenneléssel viszont új lehetőségek nyíltak meg behatóbb vizsgálatukra.

3dnyomtatas_szarkofagok.jpg

A munkához Artec Leo szkennert használtak (a gépet Magyarországon a FreeDee Printing Solutions forgalmazza), a fotogrammetriára alkalmas nagyfelbontású fényképekhez pedig Sony RX100 VI kamerával dolgoztak. A szarkofágoknak nemcsak a külsejét, hanem a belsejét is leszkennelhették, múmiák nélkül. A koporsókat évtizedekig nem nyitották fel, így belsejük feltárása különleges élményt jelentett a kutatóknak.

3D szkennelés és fotogrammetria mellett hagyományosabb folyamatokat is alkalmaztak: fényképezést, méréseket, fa-mintavételt, pigment- és üledékelemzést. A legnagyobb kihívást azonban a közel 3 ezer éves, törékeny és nehéz szarkofágok szakszerű kezelése jelentette.

12 specialista naponta dokumentált mindent, mintákat vettek, az egész munkát gondosan megkoreografálták.

A 3D szkennelés és a fotogrammetria után az indianai Bloomington Egyetem kutatói Zbrush, 3DS Max, xNormal és Agisoft Matesphere programokkal készítették el a koporsók 3D modelljeit. A modelleket úgy animálták, hogy a nézők láthassák a belsejüket is.

A múzeum interaktív kiállítást is tervez, appal, pluszinformációkkal (hieroglifák fordítása, koporsókon látható jelenetek magyarázata stb.). Később kiterjesztettvalóság-alkalmazások is várhatók.

Címkék: történelemtudomány FreeDee 3D szkennelés Sketchfab Artec

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://freedee.blog.hu/api/trackback/id/tr8415565278

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása