A General Motors (GM) összeállt a szoftverfejlesztő Autodeskkel, és közösen tervezik a gépjárműgyártó jövőbeli termékeit. A GM szerint a 3D nyomtatás és a generatív tervezés kombinációja teljesen megváltoztathatja a járműfejlesztést. Az ember-gép együttműködés eredményeként, a komputerrel közös tervezési folyamat alapvetően más lesz.
A generatív tervezés természetes elemmel bővíti a 3D modellezés eszköztárát. Alakzatgyűjtemények vagy alaposan kidolgozott geometriai formák helyett a folyamat során paramétersorokat használnak. A paramétersorokkal többezer, többmillió potenciális rész generálódik.
Az automatizált tervezéssel a hagyományos formáktól különböző geometriájú alakzatok alkothatók, amelyhez tökéletes eszköz a korábban elképzelhetetlen tárgyakat is létrehozó 3D nyomtatás.
„A gyártás jövője a generatív tervezés, és a GM úttörő a technika használatában. Jövőbeli járműveit áramvonalasítja, könnyebbé teszi vele. A generatív technológiák alapvetően változtatják meg a mérnöki munkamódszert. A gyártófolyamatot már a kezdetnél beépítik a tervezési opciókba” – magyarázza Scott Reese, az Autodesk egyik alelnöke.
A gépjárműiparban a számítógépes tervezéssel foglalkozó Hackrod startup szintén az Autodesk generatív megoldásával dolgozik, régi autókat építenek át nagysebességű újakra, és alakítanak ki egyedire vele.
A járművek tömegének csökkentésében szintén fontos szerepet játszik a generatív tervezés, Reese szerint ez az egyik nagy előnye a hagyományos módszerekkel szemben.
A GM elkötelezett a könnyebb járművek gyártása mellett, de a módszerrel nemcsak a súlyon akarnak változtatni, hanem a belső teret is optimalizálják a vezető és az utasok számára, valamint (természetesen) az autók teljesítményét is növelik.
A tömegcsökkenés azonban már GM jelenét is markánsan meghatározza. 2016 és 2018 között bemutatott 14 modelljük járművenként átlagosan közel 160, a 2019-es Chevrolet Silverado például 205 kilóval könnyebb, mint a korábbiak.
„A GM mérnökei gyorsabban próbálhatnak ki többszáz gyártásra kész, kiváló teljesítményt garantáló tervezési opciót, mint a régi módszerrel egyet” – összegez Reese.