Az elmúlt évek és a jelen egyik figyelemreméltó tendenciája, hogy nagy gépjármű-, repülő- és más gyártócégek, valamint nem csak infokommunikációra szakosodott multinacionális vállalatok egyre intenzívebben foglalkoznak a 3D nyomtatással, komoly összegeket fektetnek a területbe. Befektetéseikkel nemcsak a jelenre és az egészen közeli jövőre, hanem az oktatáson és a kapcsolódó kutatásfejlesztésen keresztül a következő évtizedekre, az ipar 4.0 felnőtté válásának korára is gondolnak.
Megerősítve a trendet, a BMW bejelentette: hamarosan új 3DP létesítményt nyit, hogy a technológiát még erősebben integrálják gyártófolyamataikba. Az autógyártók közül ezen a területen úttörőnek számító cég évek óta alkalmazza a 3DP-t, müncheni Additív Gyártás Központjuk évi 100 ezer alkatrészt állít elő. FDM és fejlett fémnyomtató megoldásokat egyaránt használnak. Prototípusoktól, klasszikus autók nehezen beszerezhető részeiig, műanyag daraboktól bonyolult alvázakig sokféle terméket készítenek.
A Münchentől északra, Oberschleissheimben a tervek szerint 2019-ben nyíló 6 ezer négyzetméter alapterületű Additív Gyártás Kampusz 10 millió euróba fog kerülni, kb. 80 személyt és 30-nál több ipari rendszert alkalmaznak majd. A gépeken fémeket és műanyagokat is nyomtatnak.
A pilotüzemekhez hasonló létesítményben gyors prototípuskészítés és sorozatgyártás mellett egyedi megoldásokkal is terveznek foglalkozni. Letesztelik a legújabb fejlesztéseket, interdiszciplinaritás és együttműködés a kulcsszavak. Különféle szintű képzéseket is nyújtanak mostani és jövőbeli BMW-mérnököknek, tervezőknek.
„Az új kampusz mérföldkő lesz a BMW Csoport additív gyártásában. Új és korábbi műanyag- és fémnyomtató technikákat értékelünk ki, fejlesztünk tovább, alakítunk át kiforrott megoldásokká. Legyen szó egyedi alkatrészekről, kis- vagy nagyszériás gyártásról, az optimális technológia és folyamatlánc kialakítása a cél” – nyilatkozta Jens Ertel, a müncheni központ igazgatója.
Gyártás, kutatásfejlesztés és oktatás mellett a BMW ígéretes startupok támogatásával, valamint a Szilícium-völgyi kockázati tőke-szárny BMW i Ventures révén stratégiai befektetőként is felkarolja az új technológiákat. 2015 óta például a digitális fényszintézist (DLS) feltaláló Carbont segíti.