HTML

Legyél Te is Szakértő!

Minden hírlevél feliratkozónknak 50 oldalas 3D nyomtatás kisokost és 4 óra bérnyomtatást adunk ajándékba!

 

 

3D TECH WORSKHOPOK

Vegyél részt a 3D Akadémia képzésein és szerezz átfogó tudást a 3D technológiák jelenéről és jövőjéről!

3D nyomtatás, modellezés és szkennelés tanfolyamok a 3D Akadémián.

FRE3DEE a Facebookon

Jobban működnek az elektromos motorok, ha nyomtatott fémötvözetből készülnek

ferenck 2018.03.26. 08:30

Az Észak-karolinai Állami Egyetem kutatói vasalapú amorf fémötvözetet nyomtattak. A fémüveggel állításuk szerint jobb elektromos motorok és más eszközök állíthatók elő. A vasötvözet 15-ször szélesebb az öntés eredményét veszélyeztető kritikus vastagságnál.

A fémüveg néven is ismert amorf fémek rendezetlen atomi szerkezetű szilárd fémes anyagok. Szilárd halmazállapotban nem kristályosak, és mivel kiválóan vezetik az áramot, nagyon hasznosak átalakítókhoz. Több kutató véleménye, hogy testimplantátumokhoz is megfelelő bioanyagok.

3dnyomtatas_femuveg.jpg

Problémájuk, hogy kristályformák képződését megakadályozandó, gyorsan le kell hűteni őket. Ez a legfőbb ok, amiért tudósok csak nagyon vékony rétegeket állítanak elő belőlük.

A 3D nyomtatással viszont megváltozott a helyzet, mert az észak-karolinai kutatók megtalálták a módját, hogyan készítsenek sokkal vastagabbakat, és így az anyagok már öntésre is alkalmasak.

3dnyomtatas_femuveg0.jpg

Az ötlet persze nem új, mert több mint egy évtizede gondolkodnak már rajta. Viszont a jelen kutatás az első, amely bizonyítja, hogy nemcsak elméletileg, hanem a gyakorlatban is kivitelezhető.

A nyomtatási folyamat következőképpen történik: 20 mikronos fémpor-rétegeket olvasztanak meg; egyszerre csak egyet. A rétegek vékonysága miatt a fém gyorsan kihűl, megőrizve amorf, nem kristályos tulajdonságait. Viszont más printelési technikákkal ellentétben nem szemmel láthatóan is réteges szerkezetet, hanem egységes fémüveg-tárgyat állítanak elő.

„Munkánkat kivitelezhetőségi bemutatóként fogjuk fel, és nincs okunk kételkedni, hogy a technika más amorf ötvözetek készítésére is alkalmas” – nyilatkozta Ola Harrysson, az egyik kutató, hozzáfűzve: egyes fémüvegekről kiderült, hogy remekül használhatók elektromos motorokhoz.

Az okot is elmondta – hatásukra csökken a hőveszteség, és az elektromágneses mezőből több energia alakítható át elektromossággá.

A kutatók folytatják vizsgálódásaikat, próba-hiba tesztek sorával igyekeznek kideríteni, hogy speciális alkalmazásokhoz mely ötvözet-összetételek ideálisak. Bizakodnak, mert munkájukban komoly potenciált látnak kopásálló, nagyon szilárd anyagok és pehelykönnyű nyomtatott szerkezetek létrehozására.

„Mivel 3D nyomtatásról van szó, a fémüvegek különféle komplex geometriákkal rendelkezhetnek. Ettől pedig még változatosabb alkalmazásokban hasznosíthatók” – összegez Harrysson.

Címkék: motor anyagtudomány fémnyomtatás

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://freedee.blog.hu/api/trackback/id/tr3813778570

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

top_secret 2018.03.26. 23:42:50

A poszt, nyilván a fordítás nehézségeiből adódóan helyenként nehezen értelmezhető és ellentmondásos.

Nem világos például, hogy mit akar jelenteni ez a mondat: "A vasötvözet 15-ször szélesebb az öntés eredményét veszélyeztető kritikus vastagságnál."

Logikai bukfencnek tűnik a következő mondat is: "Problémájuk, hogy kristályformák képződését megakadályozandó, gyorsan le kell hűteni őket. Ez a legfőbb ok, amiért tudósok csak nagyon vékony rétegeket állítanak elő belőlük. A 3D nyomtatással viszont megváltozott a helyzet, mert az észak-karolinai kutatók megtalálták a módját, hogyan készítsenek sokkal vastagabbakat, és így az anyagok már öntésre is alkalmasak." Szerintem itt valami tévedés van. Attól, hogy 3D nyomtatással vastagabb, homogén fémüveg alkatrészek hozhatók létre, ugyanezeknek a fémeknek a viselkedése öntéskor nem változik meg, vagyis öntés során nem lesz belőlük fémüveg.

Jó lenne ha ezeket a "nagyon tudományos" posztokat átolvasná valaki a közzététel előtt. Az nagy előny, ha hozzáértő szakember az illető, de esetenként, mint például itt, elég ha van józan paraszti esze, meg tud magyar nyelven fogalmazni.