A 3D nyomtatás világában is egyre gyakoribbak a legek, az utóbbi időben például több nyomat került különböző címkékkel a Guinness Rekordok Könyvébe.
Most a május 26. és november 25. közötti Szabadtér című Velencei Építészeti Biennále horvát pavilonja, a világ legnagyobb és legkomplexebb 3DP installációja, a Pergola Felhő / A vendéglátás építészete ejti ámulatba (nemcsak) a legek szerelmeseit.
„A horvát pavilon a számítástudomány és a robotika építészeti alkalmazásának élharcosa, de túl a technológiai innováción, elegáns, efemer és költői élményt nyújt” – méltatta a munkát Bart Lootsma építészeti lritikus.
A pavilon neve magáért beszél, az alkotás tipikus 21. századi reflexió a vendéglátás, vendégszeretet tereiről, magáról a térről, az építészet szerepéről az infokommunikáció által meghatározott high-tech valóságban, és persze az automatizált tervezésről is.
A hagyományos nyitott kerti lugason, pergolán alapuló pavilon három egymással szervesen összefüggő részből áll. A 3,3 méter magas, 57,6 négyzetméteres központi installáció, a Felhőrajz” számítógépes modellek, adattudomány, big data és robotikus gyártás szintézisével kialakított újfajta térbeli szerkezet, természeti erők és emberi beavatkozás dinamikus kapcsolatát összehozó n-dimenziós mikrostruktúra. Alkotói a felhőképződés komplexitásának és szépségének matematikai formalizmusával igyekeztek a környezetspecifikus adatokat rendszerbe integrálni.
A világ legnagyobb 3D nyomtatott szerkezete 300 kiló biológiailag lebomló műanyagból készült, és az egészet robotok printelték. Az alkotók a multinacionális londoni Arup csoporttal és a szintén londoni, robotizált 3DP specialista Ai-Builddel dolgoztak együtt. A programozható dinamikus fényeket a Skira Építészeti Világítás dolgozta ki.
A Felhőrajzot több mint 100 ezer extrudált elemből rakták egybe, egyetlen összeszerelési műveletben. Ez azt jelenti, hogy a szerkezetet a biennále után is viszonylag könnyű lesz kiállításokon bemutatni.
A pavilont két másik alkotás egészíti ki: a jövő metaforájaként értelmezhető Még mindig a szem elmélkedés a távolságról, az Efemer kert audióinstalláció párbeszédmormogásait az életre keltett anyag zajai ellenpontozzák az emberi és nem-emberi hangok kibogozhatatlan összefonódásából egybeálló szonikus térben.