Alkatrészeket, tartalék-részeket egyre gyakrabban és egyre több területen printelnek. Az ok is egyszerű: nyomtatható fájljaik sokkal könnyebben tárolhatók számítógépen, mint rengeteg tárgy raktárakban. Cégek sokat spórolhatnak rajtuk, és csak akkor készítenek másolatot róluk, ha tényleg szükség van rájuk.
A Volvo Csoport építőipari felszerelésekkel foglalkozó leányvállalata, a Volvo CE is követi sok más cég példáját, és 3D nyomtatással kezdett el alkatrészeket gyártani. Indoklásuk szerint azért, mert így gyorsabb és hatékonyabb. Eddig műanyag fedőket és légkondicionáló berendezéseket készítettek a technológiával.
„Fogyasztóinkat a felszerelés teljes életciklusa alatt segítjük, ami régebbi gépeknél különösen hasznos, mert alkatrészeik hagyományos módszerekkel történő gyártása már egyáltalán nem gazdaságos. 3D nyomtatásukkal viszont időt és pénzt is megtakarítunk” – magyarázza Jasenko Lagumdzija, a Volvo CE vállalkozástámogatás-menedzsere.
Képzeljük el, hogy sok éve vásároltunk egy Volvo CE terméket, és nemrég elromlott az egyik speciális alkatrésze. A cég megoldása: termoplasztikus anyagból kinyomtatja a szóban forgó részt. A nyomatok bármilyen méretűek és formájúak lehetnek, bármilyen Volvo-géphez jók.
„Ügyfeleink ugyanazt kapják, műanyaggal helyettesítjük a műanyagot. Sokat adunk a minőségbiztosításra, a printelt részeknek az eredetiekkel azonosak a specifikációik, és ugyanazokat a garanciákat is adjuk hozzájuk” – nyilatkozta Annika Fries, a cég egy másik menedzsere.
A nyomatok egy hét alatt elkészülnek, ráadásul a 3DP világában nincs minimális mennyiség. Magyarán, ha csak egyre van szükség, akkor egyet, s nem többet printelnek.
A cég tervezi, hogy a jövőben fémrészeket is nyomtat. A technológiát egyébként – alkatrészek mellett – prototípuskészítésre szintén használja. Utóbbit tökéletes megoldásnak tartják egy-egy darab működőképességének eldöntésére. Ha pedig nem működik valami, könnyen és gyorsan változtatnak rajta.
A 3D nyomtatás miatt lehet így – hangsúlyozzák.
Maga a Volvo Csoport még nem jelentett be autóalkatrészek printelésére vonatkozó tervet, bár a Fordhoz (és már nem a Volvóhoz) tartozó Volvo Cars mérnökei eltökéltek a 3DP jövőbeli használata mellett.