Az amerikai légierő sok „nyugállományba” került gépe használható még valamilyen célra. Legalábbis elvileg, mert egyikbe-másikban annyira öreg a motor vagy más rész, hogy meghibásodás esetén azon egyszerű oknál fogva problémás a helyettesítés, hogy nem találnak hozzájuk megfelelő pótalkatrészt.
Régebben szinte lehetetlen vállalkozásnak tűnt, ma viszont egyes új technológiákkal, elsősorban 3D nyomtatással szerencsére előállíthatók ezek a darabok.
Az Ohio állambeli Renaissance Services pont ilyen megoldásokkal foglalkozik. A cég 2,9 millió dolláros szerződést kötött az Air Force-szal, hogy sebességváltókat és más eszközöket készítsen használaton kívüli repülőkhöz. A munkát nyomtatott kerámiaformákkal végzik. A kerámiarészekhez használt printelt kerámiaeszközökkel komplex öntvények dolgozhatók ki gyorsabban, olcsóbban.
„A légierőnek hosszú listája van az évek óta nem gyártott kritikus részekről. Az ismeretlen gyártóforrások, a nem-létező eszközök és a nagyon korlátozott adatok egyáltalán nem szokatlanok számunkra” – nyilatkozta Robert Morris, a Renaissance társalapítója.
3D nyomtatás nélkül egy kritikus alkatrész gyártása több mint 50 ezer dollárba kerülne, ráadásul legalább egy évig tartana. Már ha egyáltalán lenne rá lehetőség…
Printelt kerámiaöntvényekkel viszont lényegesen lerövidíthető a folyamat. Maga az öntőforma maximum egy hét alatt elkészül, és mihelyst a Renaissance tökéletesen felszerelt üzemében megvannak a formák, vihetik is őket öntödébe, hogy meginduljon a gyártás.
A cég és egy New Hampshire állambeli öntöde kevesebb mint 30 nap alatt készített öntvényeket a légierő egyik gépének sebességváltójához. Mindez számszerűsítve: a „normális” gyártási idő 90 százalékát megspórolták!
Az együttműködésbe más öntödék is bekapcsolódnak. Mindegyik sokféle anyaggal, például alumíniummal, magnéziummal, nikkellel és ötvözeteikkel dolgozhat.
Az új szerződés sebességváltók, csapágyak stb. gyártását írja elő. A légierő jól jár a 3D nyomtatással, mert olcsóbban és gyorsabban jut a szóban forgó alkatrészekhez, mintha hagyományos technikákkal állítanák elő ezeket a darabokat.
A régi repülőket pedig ismét használhatják.