HTML

FREEDEE blog

"A jövő már itt van... csak nem egyenlően oszlik el a világban." - William Gibson

3D WORSKHOPOK

Legyél Te is az additív gyártástechnológiák szakértője!

3D nyomtatás, modellezés és szkennelés tanfolyamok a 3D Akadémián.

3D nyomtató árak

Érdekelnek a legjobb asztali 3D nyomtatók és kézi 3D szkennerek árai?

Töltsd le az árlistánkat!

Következő lépések


Hirdetés

Schönherz bázis

FRE3DEE a Facebookon

2030-ban már komplett jachtokat fognak nyomtatni

ferenck 2017.07.17. 08:30

3D nyomtatásról a medicinától a drónokig különféle ipari és más területekre szoktunk asszociálni, a hajógyártás viszont szinte senki nem jut eszébe a technológia hallatán. Annak ellenére sem, hogy a közlekedésben egyre markánsabb a 3DP jelenléte, az autó- és a légjárműiparban előszeretettel használják az additív gyártást, és a fémnyomtatás terjedésével ez a tendencia csak erősödni fog.

A hajózásban viszont inkább csak szórványos próbálkozásokról, semmint trendekről beszélhetünk. Ugyan printeltek már hajómodelleket, játékhajókat, a rotterdami kikötőben használják a technológiát, a helyi Additív Helyszíni Gyártólabor (RAMLAB) nyomtatott hajóalkatrészt, a szintén holland Shipbuilder speciális szoftvert is fejlesztett.

Az érdeklődés növekszik, a szakterületi alkalmazások viszont még csak gyerekcipőben járnak. Egyik legérdekesebb példa a HanseYacht 20 méteres 3D printere, amellyel 2016-ban sikeresen kinyomtatták egy jacht „derekát.”

3dnyomtatas_yacht0.jpg

Februárban az ausztriai síparadicsom Kitzbühelben tartották az éves Szuperjacht Design Szimpóziumot, amelyen Greg Marshall kanadai hajóépítész a 3DP jövőjét vázolta fel a jachtgyártásban, és kifejtette, hogy a technológia miért előnyösebb más gyártómódszereknél.

Az építész szerint a 3DP diszruptív változásokat okoz a jachtgyártásban. Kiemelte, hogy a technológia lényegesen kevesebb hulladékot termel, mint más eljárások, kevesebb anyagot használ fel, és kifejezetten környezetbarát. Míg a mai gyakorlatban az anyagveszteség általában 15-20 százalék, 3D nyomtatással mindössze 2 százalékra csökkenthető a kárba vesző nyersanyag-mennyiség. Az előállítási költségek szintén csökkenni fognak.

A jövő jachtjait a hagyományosan acélból készült legfőbb alkatrészekkel szemben a sokkal előnyösebb anyagtulajdonságokkal rendelkező titánból gyárthatják. A titán könnyebb, tehát ugyanannyi energiát elhasználva, nő a titánjacht sebessége. 300 fokkal magasabb az olvadási pontja, azaz még kisebb a tűzveszély. Jachtbelső szintén nyomtatható titánból, aztán fafurnérral és kővel vonhatják be. Mivel a titán kevésbé rozsdásodik és biokompatibilis (nem véletlenül használható implantátumokhoz), a jövő jachtjait egyszerűbb lesz karbantartani.

3dnyomtatas_yacht.jpg

2017 végére készülhet el egy nagy jacht-alkatrészek gyártására alkalmas ipari szintű 3D printer. 2020 körül még nagyobb nyomtatók várhatók, 2025 körül 6 méteres részek készülhetnek el egyetlen nyomatban, 2030-ra pedig teljes jachtok (külsejük és belsejük is) printelhetők lesznek a hajóépítész szerint.

Mivel a kezdeti tervezőszakaszt követően közvetlenül megépíthetők jachtok, a gyártási idő is drasztikusan csökkenni fog. Számszerűsítve, egy 45 méteres jacht felépítése a mai módszerekkel két-három évig tart, additív technológiával viszont csak 90 napig.

Marshall előrejelzése több mint bíztató, és nem hagy kétséget afelől, hogy a 3DP a jachtgyártásban és a hajóiparban is elterjed.

Címkék: jövő titán hajó gyártótechnológiák

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://freedee.blog.hu/api/trackback/id/tr8912668067

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.