A polgári és katonai légiközlekedésre egyaránt rendszereket és alkatrészeket tervező, gyártó és karbantartó olasz Avio Aero 3 éve nyitotta meg a piemonti Cameriban Európa legfejlettebb additív gyártóüzemét (AM). A létesítményben rengeteg szakember megfordult, lényegében ott értették meg a 3D nyomtatás légjármű-ipari alkalmazásaiban rejlő óriási potenciált, és tudatosult bennük, hogy valóban a legkorszerűbb technológiáról van szó. A céget nem sokkal később felvásárolta a General Electric (GE) egyik leányvállalata, a GE Aviation. Technológiájukkal repülőgépmotorok gyártási módját akarják megváltoztatni.
A német Arcam AB és a svéd SLM Solutions tavalyi akvizíciójával a GE jelezte, hogy komoly tervei vannak a 3D nyomtatással kapcsolatban, új innovációs és üzleti csúcsokra akarja repíteni a technológiát. Az Avio Aero tökéletesen passzol ebbe az elképzelésbe.
A GE Aviation értelemszerűen használja a német- és svédországi létesítményeket, mellettük az alabamai Auburn-ben van gyára, és hozzá tartozik a délnyugat-ohiói additívgyártás-úttörő Morris Technologies is. A piemonti üzem szintén az üzleti stratégia fontos része, additív ökoszsisztémájuk növekedési központja.
Az üzemben 20 Arcam-fejlesztésű AM-géppel, az elektronsugár felgyorsításához elektronágyút használva olvasztanak egybe titán-aluminid (TiAI) rétegeket. A nikkelalapú ötvözeteknél 50 százalékkal könnyebb TiAI-ból lapátokat nyomtatnak az eddigi legnagyobb sugárhajtómű, a GE9X alacsony nyomású (több mint 2 méter átmérőjű) turbinájához. A lapátok négyszer vékonyabbak, mintha lézeres 3D printeren készülnének. Az elektronsugaras technika gyorsaságban vetekszik a TiAI részek gyártási szabványának számító öntéssel. Ráadásul ugyanazon a gépen megváltoztatható a rész formája, és egyszerre nyomtathatók különféle lapátok.
A lapátokat az Avio Aero (korábban legnagyobb) Nápoly közeli üzemébe – egyben a GE Aviation „kiválósági központja is – szállítják, GE mérnökök által kidolgozott legjobb és leggyorsabb eljárásokkal ott fejezik be a munkát. Sok rész nemcsak turbinalapátokból áll, hanem fejlett turbolégcsavaros hajtóművek (ATP) más elemeit is tartalmazzák.
A GE Aviation sokkal több additív gyártást használ ezekhez a motorokhoz, mint a korábbiakhoz. Az ATP kb. 35 százalékát így állítják elő, jelentősen csökken a tömegük. A 3D nyomtatás azért is tökéletes hozzájuk, mert 800 részt 12-be raktak össze, ráadásul a technológia és a termék is környezetbarátabb, mintha hagyományos módszerekkel dolgoztak volna.
Az Avio Aero a következőgenerációs additív gyártótechnológia kikísérletezése mellett 20 olasz műszaki egyetemből és cégből álló kutatói hálózatot is fenntart. Egyikük, a Torinói Műegyetem rengeteget tett azért, hogy az Avio Aero az elektronsugaras technológia legfőbb specialistái közé kerüljön. Az egyetem kampuszán jövőre nyíló kutatólaborban új gépek tesztelésére, új nyomtatóanyagok fejlesztésére fognak összpontosítani.